onsdag 7. mars 2012

Et stakkars epletre og en ukjent

Det er mulig å ha epletre i stor krukke på en solrik balkong, men i mitt tilfelle vokser den lille stakkaren i feriehagen. I en liten potte. Det er et slags stebarn som jeg ikke har helt god samvittighet for.

Det første bildet jeg fant av treet var fra 2009, så jeg regner med at det var i 2008 at jeg sådde en kjerne fra et eple jeg hadde spist "i forbifarten". I 2009 så det vesle treet sånn ut...


- Jaahhh, opp fra jorden, snart er jeg maaaange meter høy og bærer mange tonn med flott frukt hver høst!, tenkte det kanskje. Men siden potten ble stående i en nord-øst krok med iskald nordavind og kun noen timer morgensol, gikk det ikke akkurat kjapt med veksten.

Året etter begynte nok treet å bli en smule mer skeptisk. Samme potte, og enda verre - samme jord!


Men det vokste da litt likevel!

Først i 2011 ble det lille treet pottet om, i samme potte men nå med litt mer næring. Så lenge det varer sånn utendørs en regnvåt sommer. Og dessuten ble potten flyttet fra nord-øst kroken til selveste solsiden.


Treet skal før eller siden plantes i hagen. Grunnen til at jeg har ventet så lenge er at jeg ikke vet hvor jeg skal plante det. Det skyldes kanskje at jeg ikke vet hvor høyt og vidt det vil bli. Jeg vet at kjernesådde epletrær ikke bærer samme frukt som kjernen kom fra, kanskje er den ikke engang god, men i hagen vil blomstringen bli like viktig, og så kan kanskje trosten kose seg men litt frukt. Men jeg vet ennå ikke hvor det skal plantes, og det er litt guffent at jeg nok bare får ett forsøk.

Og så var det den ukjente...


Den ukjente er nok mer en busk enn et tre, og den får røde bær. Jeg vet ikke hvor jeg har den fra, det er mulig jeg har nasket med meg en bitteliten stikling fra en hekk jeg har passert, men det er i så fall mange år siden. Trodde først det var en Mispel men da skulle vel bladene vært likestilte? Hvis det likevel er Mispel, hvilken art? Tør jeg å plante denne inntil et lite berg jeg skal grave fram i plenen? Hvis den kryper litt kan det bli fint mot stein, men blir den 3 meter høy er det ingen god idé.

Noen som vet? Den har dessverre hatt enda trangere kår enn epletreet, så kanskje ikke vokseformen kommer helt godt fram...

9 kommentarer:

  1. Hadde aldri trodd at det gikk greit å ha epletre i potte ;) Håper du finner en god plass i hagen til treet ditt!

    SvarSlett
  2. Et fint lite epletre du har dyrket frem, håper du finner en fin plass til det...

    SvarSlett
  3. Epletreet ditt ser jo ikke ut til å ha hatt så vondt av å leve noen år i potten, selv om det kanskje vil protestere litt mer når det kommer i trassalderen? ;-)
    Jeg har et lite epletre som en gang var mye større- og det hadde det nok forblitt om ikke en bever hadde hatt så lyst på det. Nå står det nesten som en busk på rundt meteren høyt. På en måte hadde det jo vært litt morsomt å stoppe veksten på rundt 1,5 meter og formet det som en eplebusk.. ;-) Eller klippe det til slik at treet kan være del av et gjerde, espalier eller lignende :-) Men epletrær er som oftest finest når de får bli til trær helt som de selv ønsker ;-)
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  4. hehe, god plass er overvurdert! Faktisk kan planter godt greie seg med små potter om en bare passer på at de får nok fukt og næring. Det er derfor det som oftest skjærer seg, store potter har mer å gå på.

    Men altså, aner ikke hva du har i potta di, men nå er det ørten og en ulike størrelser av knapp på hageblogger.no Takk for oppmuntringen om å lage flere!

    SvarSlett
  5. Moro å ha et epletre du selv har sådd! Kan det være en type Mispel du har i den andre potten? Den får jo også røde bær! Hege

    SvarSlett
  6. Sådde et epletre dengang jeg haget i Finnmark. Treet overlevde mange vintre - merkelig nok! Men det ble aldri høyere enn 20-25 cm. Verdens minste og nordligste, kanskje? Lykke til med ditt. Håper du tilbyr tassen en smule mer plass med tid og stunder; fordi det fortjener det... :)

    Den ukjente ligner mistenkelig på blankmispel, Cotoneaster lucidus.

    SvarSlett
  7. Hei, jo jeg er jo litt spent på hvordan dette blir. Håper treet blir litt høyere enn 25 cm :D

    Orchis: Takk for Blankmispel! Vet ikke hva jeg skal gjøre med denne hewller, men trenger ikke bli like varig valg som for epletreet.

    Fin helg til alle!

    SvarSlett
  8. Jeg er også ganske sikker på at den ukjente er en mispel. Var ute og sjekket nå, min har ikke likestilte blader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for innspill :D Har lest litt om blankmispel og den blir 2-3 m høy, men egner seg visst til litt formklipp så da spørs det om formklippet busk passer i min "fri flyt" hage. Vanskelig å bestemme voksested, gitt! God helg!

      Slett